موبایل
آدرس مطب

​ایمپلنت های دندانی


ایمپلنت دندانی( که عده ای آن را کاشت دندان )هم می گویند قطعه ای از فلز تیتانیوم است که به شکل ریشه دندان بوده وتوسط یک متخصص داخل استخوان فک قرار داده می شود. بازسازی تاج دندان از دست رفته با استفاده از این پایه مقدور می شود.
ایمپلنت از نظر زیبایی همانند دندان های طبیعی شما خواهد بود. بنابراین با ارزیابی دقیق نسبت به اندازه و سایز ایمپلنت پیش از عمل که توسط دندان پزشکان صورت می گیرد و نیز با همکاری شما در رعایت بهداشت که بعد از عمل باید صورت گیرد، ایمپلنت سال ها جوابگوی نیازهای جویدن ، صحبت کردن و زیبایی شما خواهد بود.
 
ایمپلنت های دندانی چگونه درمانی هستند؟
انواع مختلفی از ایمپلنت های دندانی وجود دارد. شایعترین و متداولترین نوع ایمپلنت های دندانی انواعی هستند که به شکل ریشه دندان ساخته می شوند.
 ایمپلنت های به شکل ریشه ، وسایل پزشکی کوچکی از جنس تیتانیوم و به شکل پیچ هستند که در داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند و پس از طی دوره بهبودی و اتصال به استخوان با استفاده از امکانات بخصوص ، که از جنس آلیاژهای خاص تیتانیوم هستند، روی آنها تک دندان، چند دندان و یا حتی کل سیستم دندانی (تا 14 دندان در هر فک) قابل ساخت و استفاده است. امروزه بجای انواع مختلف دست دندان های متحرک قدیمی و همچنین پل ها (بریج ها روکش های بهم چسبیده) و روکش ها استفاده از ایمپلنت پیشنهاد می شود.
 
مزایای ایمپلنت دندانی چیست؟
ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته شما است و از مزایای زیادی برخورداراست از قبیل:
 
  • دیگر نیازی به خارج کردن پروتز از دهان خود ندارید.
  • در درمان ایمپلنت مانند دیگر درمان ها نیاز به تراشیدن دندان های سالم مجاور نیست.
  • ظاهر دندان ایمپلنت بسیار شبیه دندان طبیعی بوده و با دندان طبیعی تفاوت ظاهری ندارد.
  • در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن احساس بسیار راحت و خوبی خواهید داشت.
  • از تحلیل استخوان و پیری زودرس در صورت جلوگیری می کند.
  • هیچگونه فشار اضافی به لثه وارد نمی کند.
 
چرا بهتر است بجای پل ها (بریج) و یا دست دندان های متحرک کامل و پارسیل از ایمپلنت استفاده شود؟
 
بدلیل اینکه امروزه ایمپلنت های دندانی قادر به حل مشکلاتی هستند که دندان پزشکان قبلا و در دهه های قبل راه حلی برای آن ها نداشتند. ایمپلنت های دندانی قادرند:
 
  • دندان های شما را بطور ثابت و دایمی جایگزین کنند. بدون اینکه مجبور باشید دست دندان تان را خارج کنید و دوباره سرجای خود بنشانید و برای همیشه با لقی و شل بودن دندان هایتان خداحافظی کنید.
  • دندان های شما را بطور ثابت و جداگانه جایگزین می کنند بدون اینکه مجبور باشید دندان های سالم اطراف ناحیه بی دندانی را جهت استفاده بعنوان روکش پایه تراش داده و سلامت آن را به خطر بیاندازید. دندان های پایه روکش بطور مکرر دچار پوسیدگی های غیرقابل ترمیم می شوند و پس از چند سال کارکرد خود را از دست می دهند و به ناچار بایستی کشیده شوند.
  • مهمترین عوارض کشیدن دندان و خالی ماندن جای آن، تحلیل استخوانی است که عوارض مضری روی سلامت عمومی بدن نیز دارد. با کاشت ایمپلنت در فاصله زمانی کوتاهی یا بلافاصله پس از کشیدن دندان از تحلیل استخوان جلوگیری می شود. افرادی که دندان هایشان را بطور کامل می کشند، پس از چند سال دچار تحلیل شدید استخوانی می شوند که باعث می شود حتی با تجدید و ساخت دست دندان های متعدد از عملکرد جویدن، تکلم و تغذیه خود راضی نباشند. بهترین راه حل، کاشت ایمپلنت در اولین فرصت ممکن می باشد تا از تحلیل استخوان ها و عوارض غیرقابل جبران بعدی آن جلوگیری شود.
  • افرادی که جهت جایگزینی دندان ها ی کشیده شده خود( بخصوص در مواردی که این دندان ها در ناحیه جلویی و ناحیه لبخند باشند و یا تعدادشان زیاد باشد) از دست دندان های متحرک کامل و یا پارسیل قدیمی استفاده می کنند از لحاظ سنی نسبت به افراد همسن خود که جهت حل مشکلات دندانی خود از ایمپلنت  استفاده کرده اند، سالخورده تر و پیرتر دیده می شوند.
  •  قدرت جویدن دست دندان های قدیمی بسیار کمتر از ایمپلنت است و نیروهایی که توسط آنها تولید می شود بسیار کم و حدود 200% مقدار نیروی لازم برای جویدن است.
  • دندان های ساخته شده روی ایمپلنت طول عمر بسیار بیشتری نسبت به انواع دست دندان، پل ها و روکش ها دارند.
  • تمیز کردن و نگهداری ایمپلنت  نیز بسیار راحت تر از دست دندان و یا بریج است. 
 
چه کسانی کاندید درمان ایمپلنت هستند؟
افرادی که به هر علتی دندان خود را از دست داده باشند، کاندید درمان ایمپلنت هستند. درمان ایمپلنت از جایگزینی یک دندان تا بازسازی همه دندان ها را دربر می گیرد.
 
  • وقتی یک دندان از دست رفته باشد:
در این حالت راه حل قدیمی، تراش دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای جایگزینی تک دندان از دست رفته است (بریج).این روش باعث عدم دسترسی بیمار جهت بهداشت و تمیزی دندان های مجاور و در نتیجه پوسیدگی آن ها می شود و همچنین تحلیل تدریجی استخوان در ناحیه بی دندانی را درپی خواهد داشت.برای برگرداندن دندان از دست رفته و زیبایی لبخند تان می توانید از ایمپلنت استفاده نمایید که دراین روش بدون آسیب رساندن به د ندان های مجاور میتوان یک دندان را جایگزین نمود.
 
  • وقتی چند دندان از دست رفته باشد:
راه حل قدیمی استفاده از مقاومت دندان های مجاور ناحیه بی د ندانی برای ساخت پروتز متحرک است. این پروتز دارای معایبی همچون سنگینی، فشار گیره ها به دندان های پایه، لق شدن های مجاور و مستعد شدن دندان ها برای پوسیدگی ، تحلیل لثه  و استخوان است.
 شما می توانید بجای دندان های از دست رفته از ایمپلنت استفاده کنید. می توانید یکی از دو طرح درمان پروتز ثابت یا متحرک را با توصیه دندانپزشک خود انتخاب کنید.با ایمپلنت های دندانی می توان پس از کاشت و ثابت شدن پروتز در دهان، لذت طبیعی زندگی، راحتی و زیبایی را تجربه کرد.
 
 
 
  • وقتی همه­ ی دندان ها از دست رفته باشند:
اگر تعداد دندان های کشیده شده زیاد باشد و یا کل دندان ها کشیده شده باشند و فرد بدون دندان باشد با قرار دادن چند ایمپلنت در فک و استفاده از آن ها به عنوان پایه ، میتوان پروتزی ثابت متکی بر ایمپلنت جهت جایگزینی دندان های از دست رفته ساخت.
 
 
 
  • یکی از موارد دیگر ، کاربرد ایمپلنت در بیمارانی است که سالها دندان های خود را از دست داده اند و از دندان های مصنوعی استفاده می کنند. در این بیماران دندان های مصنوعی (به خصوص در فک پایین) به مرور زمان در اثر تحلیل استخوان لق می شود. در این موارد می توان با قرار دادن حداقل دو عدد ایمپلنت در فک پایین پروتز مصنوعی بیمار را با کمترین هزینه ، باثبات تر و محکم تر کرد.
 
 
محدوده سنی کاشت ایمپلنت:
سن کاشت ایمپلنت درخانم ها بعد از 15 سالگی و در آقایان پس از 18 سالگی است.
 
آیا استفاده از ایمپلنت برای هر فردی امکان پذیر است؟
با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در علم ایمپلنتولوژی و ارائه تکنیک های نوین و پیشرفته جراحی ایمپلنت و پیوند استخوان تقریبا امکان انجام این درمان در هر بیمار و در هر نوع استخوانی وجود دارد.
 
آیا استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان برای شما مناسب است؟
ایمپلنت های دندانی در افرادی که استخوان های قوی، محکم و کافی دارند با موفقیت بسیار بالایی همراه است. جهت اطلاع از اینکه استخوان های شما جهت کاشت ایمپلنت مناسب می باشد یا نه می توانید با دندان پزشک متخصص مشورت کنید. وی جهت اطلاع از این امر پس از معاینات تخصصی در صورت صلاحدید رادیوگرافی OPG یا CBCT تجویز خواهد کرد که پس از رویت نتیجه آن اطلاعات لازم و کافی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
 
چه افرادی کاندید مناسبی برای کاشت دندان نیستند؟
افرادی که دیابت کنترل نشده دارند بدلیل اینکه زخم در بدن آنها با تاخیر بسیار زیادی بهبود می یابد کاندید مناسبی برای کاشت دندان نیستند. در افرادی که دیابت شان را بطور منظم و طبق دستور کنترل می کنند منعی برای کاشت دندان وجود ندارد ولی باید دقیقاً تحت کنترل پزشک متخصص غدد باشند تا از این بابت مشکلی برای ایمپلنت هایشان ایجاد نشود.
 افرادی که تحت درمان با داروهای تزریقی و یا داروهای خوراکی متعلق به دسته بیس فسفونات ها به منظور درمان پوکی استخوان و یا تومورهای خاصی هستند نیز کاندید مناسبی جهت کاشت دندان نیستند. در این افراد احتمال ایجاد عوارض جانبی خطرناک مثل نکروز استخوان و یا تحلیل و ذوب شدن شدید استخوان وجود دارد.
 
 میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی چقدر است؟
میزان موفقیت و ماندگاری ایمپلنت بستگی به عوامل مختلف مرتبط با جراح، خود بیمار و یا محل کاشت دارد که در بیماران مختلف متفاوت است.بطور کلی میزان موفقیت و ماندگاری ایمپلنت های جدید 98-95% در 10 سال است.
 آیا هزینه کاشت دندان بسیار بالاست؟
جهت قضاوت در مورد هزینه کاشت دندان بایستی به این نکته توجه داشت که در مورد یک دندان از دست رفته در صورتی که با استفاده از پل ها (بریج) جایگزین شود حداقل بایستی یک بریج سه واحدی ساخته شود و علاوه بر تراش خوردن دندان های مجاور هزینه نهایی نیز با توجه به تعدد دندان های پایه تراش خورده که بایستی روکش گذاری شوند و نیز درمان ریشه (عصب کشی) احتمالی و پست و کور تفاوت چندانی با هزینه کاشت ایمپلنت  نخواهد داشت. ازاین گذشته، ایمپلنت دندانی دارای مزایای فراوانی نسبت به بریج است و طول عمر آن بسیار بالاست.
 
در واقع با توجه به مزایای فراوان آن ، ایمپلنت درمان خیلی ارزان یا خیلی گرانی نیست. ولی با در نظر گرفتن اینکه این درمان می تواند تمام کارهایی که یک دندان طبیعی انجام می دهد را انجام داده و از طرفی به دندان های سالم فرد صدمه نمی زند هزینه آن قابل توجیه است.
 در عین حال سایر روش های درمانی پروتزی بعد از چند سال نیاز به رفع اشکال و یا تعویض دارند که خود منجر به هزینه های اضافی می شود ولی طول عمربالای ایمپلنت نیاز به این اقدامات و هزینه ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
 به طورکلی باید گفت که هزینه درمان ایمپلنت شامل هزینه خرید ایمپلنت و قطعات مربوط به آن ، دستمزد جراح و پروتزیست ، هزینه مواد مصرفی و در صورت لزوم هزینه پودر پیوند استخوان و هزینه لابراتواری است. البته در مواردی که جراحی های اضافه مانند پیوند استخوان و یا جراحی بالا بردن کف سینوس فک بالا انجام می شود به نسبت ، هزینه عمل ایمپلنت بالاتر خواهد بود. در مجموع بهتر است قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت ، بطور شفاف هزینه های ابتدا تا انتهای درمان را از دندان پزشک خود بپرسید.
 روند درمان ایمپلنت چگونه است؟
قبل از شروع درمان ایمپلنت ، اغلب یک اسکن (CBCT) از استخوان ناحیه موردنظر در فک تهیه شود تا تعداد و قطر ایمپلنت ها و همچنین نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان مشخص شود. ایمپلنت طی یک عمل جراحی که معمولا در داخل مطب دندانپزشکی و با بی حسی موضعی انجام می شود، در داخل استخوان فک قرار می گیرد. طول مدت جراحی معمولا از نیم ساعت تا دو ساعت متغیر است و بستگی به تعداد ایمپلنت ها و شرایط فک دارد. در مواردی که علاوه بر کاشت ایمپلنت ، پیوند استخوان یا تغییر شرایط کف حفره سینوس در فک بالا نیاز باشد زمان جراحی بیشتر خواهد بود. بعد از کاشت ایمپلنت ، بین 2 تا 4 ماه زمان جهت ترمیم استخوان لازم است تا ایمپلنت در جای خود محکم شود. پس از سپری شدن این زمان مراحل ساخت پروتز آغاز می شود. البته در مواردی خاص با توجه به کمیت استخوان ، بارگذاری فوری می تواند صورت گیرد به این معنی که می توان بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت ، پروتز را بر روی آن قرار داد. 
 
 
 
عوارض جراحی ایمپلنت چیست؟
بعد از جراحی ایمپلنت بسته به مدت زمان جراحی ، کمیت استخوان و واکنش بافتی بیمار، به طور موقت مقداری درد و تورم در ناحیه جراحی قابل پیش بینی استو با استفاده دقیق دارو های تجویزی توسط دندان پزشک ، در قبل و بعد از عمل ، این موارد تقریبا به صفر خواهد رسید.
چگونه باید از ایمپلنت مراقبت کرد؟
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دلیل عمده ای برای از دست رفتن ایمپلنت به شمار می رود شما باید درست مثل یک دندان طبیعی از دندان جدید مراقبت کنید. استفاده از نخ دندان ، دهان شویه و مسواک حداقل دو بار در روز از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین ترتیب با ویزیت های دوره ای مداوم توسط دندان پزشک شما صاحب دندانی شده اید که به لثه و یا دندان های مجاور آسیبی وارد نکرده است.
 نکاتی مفید برای بالا بردن میزان موفقیت درمان ایمپلنت:
  • پس از کاشت ایمپلنت بمدت 1 روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.
  • شستن دهان تا 8 ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود .
  • بهتر است روز بعد از جراحی، از دهان شویه استفاده گردد و بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین یا بنزیل آمین است .
  • نوشیدن پس از جراحی براحتی امکان پذیر است، ولی در مورد خوردن باید دقت د اشته باشید که بی حسی اثر خود را ازدست داده باشد و به هیچ وجه برای نوشیدن نباید از نی استفاده کرد.
  • ایمپلنت های دندانی نیز همانند دندان های طبیعی به مراقبت نیاز دارند زیرا پلاکت های ایمپلنت های میکروبی باعث عفونت لثه می شوند، بنابراین توصیه می شود از برس های بین دندانی، نخ دندان ، مسواک و ترجیحا خمیر دندان مخصوص ایمپلنت استفاده می شود.
  • افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند، باید از کشیدن سیگار و نوشیدن قهوه و چای در سه روز اول پرهیز کنند، بطور کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می دهند.
 

لمینیت

لمینیت پوسته نازکی از سرامیک های خاص است که به منظور بهبود شکل، اندازه و یا رنگ دندان به سطح بیرونی دندان های قدامی چسبانده

 توضیحات بیشتر

ایمپلنت

ایمپلنت ها به قطعات کوچکی از جنس تیتانیوم و به شکل پیچ هستند که در داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند

 توضیحات بیشتر

روکش ها ی دندانی

این درمان ها سال ها در دندان پزشکی مطرح بوده و در دهه های گذشته نیز بیش از حد تصور مورد استفاده قرار گرفته اند .

 توضیحات بیشتر